Leren blijven

Zijn waar je bent, klinkt eenvoudig, en dat is het ook. En tegelijk gaat het meestal niet vanzelf. Het vraagt oefening om te herkennen dat ik in gedachten ben, mijn best zit te doen of wegduw wat ik pijnlijk of ongemakkelijk vind.
Gewoontegetrouw zijn we op weg, en raken daarmee de verbinding kwijt met onze grond, levenslust en inspiratie. We zien niet meer de open werkelijkheid. Als ik het op weg zijn loslaat en precies hier ben, dan kom ik thuis. Herken ik weer dat ik vrij en in verbinding ben. Hoe beoefen je dat: zijn waar je bent?

Zijnsoriëntatie heeft een enorme rijkdom aan visie en werkwijzen die allen verwijzen naar je vrije aard, die al zo is. En die je ook alleen kunt herkennen als je hier bent. Dat herkennen gaat meestal niet vanzelf: onze gewoontepatronen, waarin we uitgaan van een vaste duale werkelijkheid, zijn sterk. In de beoefening om te leren blijven zitten vele en diepe lagen. Ik zoom in op een aantal aspecten die je kunt beoefenen in meditatie in beweging, zitmeditatie en het trainen van een open vriendelijke houding.

Meditatie in beweging

In Zijnsoriëntatie beginnen we de trainingsdag en onze eigen practice met meditatie in beweging. Door te beginnen met aandachtig bewegen haal je je aandacht uit je gedachten en gevoelens. Je laat hiermee het grijpen naar ervaringen los en brengt je aandacht naar een door jou gekozen onderwerp: in dit geval de bewegingen die je maakt. Een hele eenvoudige manier om je verhalen los te laten en aandachtig hier te leren zijn.

Eenvoudig, en nog niet zo gemakkelijk. Door de beoefening merk je hoe snel we afgeleid zijn en meegaan met gedachten en gevoelens. Het is echt een training om wakker hier te zijn. Het mooie van Zijnsoriëntatie vind ik dat de training plaats vindt in een besef van openheid. We zijn al vrij en in verbinding, en tegelijk vraagt het een pad om dit te beoefenen. De beoefening is hiermee licht en beslist van toon. We gaan aan het roer staan.

Meditatie

In zitmeditatie drukt onze fysieke houding presentie uit. We laten letterlijk het op weg zijn los en zitten stil. Onze rug is opgericht en recht, wat ondersteunend is aan het wakker aanwezig zijn. In Zijnsoriëntatie mediteren we met de ogen open. Dit voorkomt dat we naar binnen keren en daar ontspannen, wat de illusie in stand houdt dat er een binnen- en een buitenwereld is. Hoewel we dan op relatief niveau lijken te ontspannen, bevestigen we een duale relatie met een  buitenwereld waar we ons voor moeten beschermen. Houden we de ogen open, dan drukken we hiermee uit dat we aanwezig zijn met alles wat er is, en dat we dat kunnen.

De sfeer waarin we mediteren laten we zacht zijn. We nodigen uit om te ontspannen en te vertrouwen in onze open aard. Hierdoor laten optrekkingen los en ontspannen we energetisch. We landen in ons bekken en ervaren weer de verbinding met de aarde en de ruimte om ons heen.

Hoe meer we landen, hoe meer we hier zijn. We ontstollen, nemen meer en subtieler waar en ervaren de stromende aard van de werkelijkheid. Doordat we rusten in ons bekken, ervaren we meer vertrouwen en kunnen we meer waar laten zijn. Onze aard is altijd hier, we kunnen niet ergens anders zijn dan precies hier.

Trainen van een open vriendelijke houding

Als we het op weg zijn stoppen, als we stilstaan, wordt ook voelbaar waar we van weggaan. Dit kan pijn, angst en woede voelbaar maken. Of juist verlangens en liefde. Onze psyche zal protesteren, weerstand laten zien wanneer we ons ruimer tonen dat we gewend zijn.

In plaats van een verwerpende of grijpende houding, trainen we om open en mild present te zijn. Niets te doen met de inhouden die voorbij komen. Dat is een grote kunst, zo gewend zijn we om te oordelen en ons te verhouden met de inhouden van gedachten en emoties. Wanneer we dit beoefenen, ontdekken we dat er door alles heen een rust is. Dat we niet lijden aan pijn en emoties, maar aan ons verzet ertegen of ons samenvallen ermee. Als we een vrij beginpunt kiezen, blijkt dat we kunnen rusten in onze open hart waar iedere waarneming precies is zoals het is en je van daaruit nieuw kunt gaan ontdekken.

Beoefening in het dagelijks leven

Naast dagelijkse meditatie ondersteunt aandachtstraining onze beoefening om te leren blijven. Een eenvoudige oefening die je kunt integreren in je dagelijks leven, is met aandacht een handeling doen die dagelijks terugkomt, zoals douchen en eten. Tijdens de handeling houd je je aandacht licht en open bij wat je zintuigelijk waarneemt. Raak je afgeleid, dan keer je weer terug met je aandacht naar je waarnemingen.

Ook kun je met jezelf afspreken dat je een paar keer per dag je bezigheden onderbreekt en bijvoorbeeld een minuut je ademhaling volgt. Wanneer je veel computerwerk doet, is regelmatig gronden en met je aandacht je lichaam langs gaan, behulpzaam bij het hier en nu zijn. Het zijn momenten waarin je het samenvallen met je gedachten loslaat en je weer herinnert dat je ruimer en gegrond bent.

Doe je mee?

Wil je met anderen mediteren en oefenen? In mijn praktijk bied ik daartoe verschillende mogelijkheden. Zie voor mijn actuele aanbod